English Wetenschap

Diminished Reality – in Real Time

Slechts een heel klein deel van de mensheid heeft ooit gehoord van Augmented Reality en dan gaan we hier weer verder met Diminished Reality. Ofwel: de kunst van het weghalen, waarbij een van de bekendste toepassingen (bij Tweakers) de Noise Cancelling Headphone zal zijn.

Ruim 2,5 jaar geleden was er het idee van de Eye-Phone en met de komst van Android kregen we Layar. Allemaal heel leuk en ook heel praktisch. De meeste mensen zullen het nog niet gebruiken, maar ik kan niet wachten tot het verwerkt is in een HUD in je (zonne)bril of de ruiten van de trein/auto/vliegtuig.

Aan de andere kant kan men zich voorstellen dat je toevallig een live uitzending aan het maken bent en de regisseur ziet een potloodventer aankomen. Dan zijn er een paar mogelijkheden. Je kunt de uitzending onderbreken (“Ja Pia, we komen zo bij je terug!”). Je kunt doordraaien met het gevaar dat er nog meer leden lid-af worden (“Nou dat Paul de Leeuw dat doet, ok, maar zo maar in het echt neeeee!”) of je kunt er blokjes overheen zetten, maar dat moet dan eerst weer naar Hilversum gecommuniceerd worden en dan ben je al te laat.

Of je doet wat de Technische Universität Ilmenau bedacht heeft, namelijk: realtime weghalen (klik voor groot):

Dit werkt door middel van een image synthesizer waarbij het object beeldje voor beeldje verwijderd wordt (om precies te zijn: 40 ms per beeldje, dus bijna real-time). Eerst omcirkel je wat er weg moet (zoals bij Resynthesizer voor Gimp en Content Aware Fill voor Photoshop) dan gaat de software aan de slag met het volledig onscherp maken van het beeld, haalt het omcirkelde weg (met hier en daar een algoritme ;) ) om dan zonder het gewraakte object de boel weer scherp te maken.

Klinkt leuk, toch? Zien is bij dit soort dingen wel erg belangrijk, vandaar:

Bron: via Engadget

Comments are closed.

Powered by: Wordpress
%d bloggers like this: